مارا دنبال کنید
جستجو

اینترنت اشیاء، فرصت یا تهدید

در سال‌های اخیر مفهوم اینترنت اشیاء (Internet of Things) و استفاده از آن به یکی از داغ‌ترین موضوعات حوزه فناوری اطلاعات تبدیل شده‌است. در تعریفی ساده اینترنت اشیاء به تمامی اشیاء، چه جاندار و چه بی‌جان، هویت دیجیتال می‌دهد و به کامپیوترها اجازه می‌دهد آن‌ها را سازماندهی و مدیریت کنند.اینترنت در حال حاضر همه مردم را به هم متصل می‌کند ولی با اینترنت اشیاء تمام اشیاء به هم متصل می‌شوند. یکی از ساده‌ترین مثال‌ها در این حوزه خانه‌های هوشمند، چراغ‌های راهنمایی و… هستند.

باید به این نکته توجه داشت که تکنولوژی‌های جدید به همان اندازه که یک فرصت برای جامعه بشری هستند می‌توانند تهدید نیز باشند. شاید شما در مورد حملات DDoS شنیده باشید که با سرازیر کردن تقاضاهای زیاد به یک سرور و استفاده بیش از حد از منابع، سرویس‌دهی عادی آن سرور را دچار مشکل می‌کند.

اما آیا ارتباطی بین اینترنت اشیاء و این حملات وجود دارد؟ در پاسخ باید گفت بله. به دلیل امنیت پایین، افراد سودجو به راحتی می‌توانند کنترل این اشیاء را به دست گرفته و با توجه به تعداد زیاد این اشیاء یک شبکه Botnet بسیار وسیع و مخرب را به وجود آوردند و به راحتی از آن برای مقاصد شوم خود و سازماندهی یک حمله DDoS استفاده کنند. طبق گزارش‌های رسیده در حمله Dyn نزدیک به ۱۰ میلیون آدرس IP متعلق به دستگاه‌های اینترنت اشیاء، مورد استفاده قرار گرفته بود. همین موضوع سبب گشته که کارشناسان امنیتی بیش از پیش به فکر ایمن سازی اینترنت اشیاء پیش از استفاده گسترده‌تر از آن باشند.