مارا دنبال کنید
جستجو

حملات چشم هرم

در تاریخ ۱۰ ژانویه ۲۰۱۷ پلیس ایتالیا اسناد محرمانه‌ای مبنی بر زنجیره‌ای ازحملات سایبری به اعضا و موسسات دولتی این کشور منتشر کرده است. هدف این حملات ، ناشی از بدافزاری به نام “چشم هرم” (Eye Pyramid) است که قربانیان این حملات ، سیاست‌مداران، بانک‌ها و شخصیت‌های دولتی معرفی شده  اند.

این حمله اولین بار در سال ۲۰۱۲ رخ داده و توانسته با حمله به ۱۸,۳۲۷ کاربر نزدیک به ۱,۷۹۳ رمز عبور و ۸۷ گیگیابایت اطلاعات را به سرقت برد.این بدافزار توسط ایمیل‌های آلوده پخش می‌گردد و سطح پیچیدگی پایینی دارد، با این وجود آنقدر انعطاف‌پذیر است که به راحتی به منابع موجود در کامپیوتر هدف دسترسی پیدا می‌کند. روش آلوده شدن سیستم نیز بسیار ساده است: تبهکار سایبری ایمیلی را ارسال می‌کند ودریافت کننده آن‌را باز می‌کند و به محض باز شدن، نرم‌افزاری بر روی سیستم نصب می‌گردد و به فایل‌ها دسترسی پیدا می‌کند.

پلیس ایتالیا همچنین لیستی از آدرس‌های ایمیل و نام سرورهایی که از آن‌ها برای این حملات استفاده شده ارائه کرده است:

 

بدافزار چشم هرم نه پیچیدگی دارد و نه به سختی قابل تشخیص است اما توانسته موفق به حمله به تعداد بسیار زیادی از قربانیان شود و بیش از ده‌ها گیگابایت اطلاعات را به سرقت برد. از این رو محافظت از داده‌های حساس و مهم باید در دستور کار سازمان‌ها و کاربران خانگی قرار گیرد. همچنین توصیه می‌شود هیچگاه نامه‌های الکترونیکی که از آدرس‌های مشکوک و ناآشنا برای شما ارسال می‌گردد را باز نکنید.

نوشته شده توسط آقای معمار